Welcome to Delicate template
Header
Just another WordPress site
Header

Hidup ERTI keHidupan

July 14th, 2011 | Posted by shakirshafiee in Tazkirah
Lihat dan renungkan apakah persamaan permulaan dan pengakhiran kehidupan kita ?  (dakwah.info)
Bicara tentang hidup juga tidak akan terlepas dari berbicara tentang maksud dan tujuan sebenar Allah hantar kita kedunia ini.
Maksud dan tujuan Allah swt menciptakan manusia adalah untuk beribadah sebagaimana firmanNya yang bermaksud “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah Aku.” (QS adz- dzariyat: 56)
Bukan hanya manusia tetapi seluruh makhluk di muka bumi ini beribadah menurut caranya masing-masing seperti yang disunnahkan oleh Allah swt sebagaimana firmanNya yang bermaksud, “Apakah kamu tidak mengetahui bahawasanya bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan di bumi?
Begitu juga bertasbih burung-burung yang terbang di udara. Masing-masing mengetahui cara ia solat dan bertasbih. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan (QS an Nur: 41)
Mencari identiti  kehidupan
Kehidupan adalah satu alam atau satu perjalanan yang sangat luas, sangat panjang dan tiada penghujungnya. Apa yang pasti, nasib keadaan kehidupan kita yang panjang ini hanya ditentukan oleh masa hidup kita di dunia yang sangat singkat ini.
Maka saat kehidupan kita didunia adalah satu persinggahan sementara untuk kita mencari identiti sebenar dalam membawa satu kehidupan yang abadi di akhirat kelak.
Jika baik didunia tidak semestinya baik diakhirat dan jika buruk didunia tidak semestinya buruk diakhirat. Semuanya dalam percaturan Allah. Kita sebagai manusia hanyalah mampu berdoa agar kita dimasukkan dalam syurganya yang kekal abadi.
Apalah nilainya kalaupun kita dipanjangkan umur sehingga seratus tahun di dunia, sedangkan hanya satu hari di akhirat sudah menyamai 1000 tahun masa di dunia.
Jika kita mensia-siakan kehidupan yang singkat ini. Semua tiada guna!
Hidup ERTI keHidupan
Kehidupan ini adalah suatu liku-liku. Dalam liku-liku inilah kita mengutip pengalaman. Pengalaman itu jika dikongsi bersama akan menjadi panduan hidup yang sangat berguna.
Bila seluruh kehidupan kita dari celik mata hingga kita tidur kembali, seluruh kehidupan kita mengikut Al-Quran dan Sunnah, maka seluruh kehidupan kita akan dikira ibadah maka berbahagialah dan berjayalah orang itu di dunia dan di akhirat.
Hidup yang tidak mempunyai matlamat dan pegangan ibarat satu perjalanan manusia yang setakat kita faham dan tahu tetapi tidak pernah melaluinya. Kita tidak merasai susah dan senang dalam kehidupan, ibaratnya tiada nikmat kemanisan diperolehi.
Jika matlamat dan pegangan jika itu dapat dikecapi apa yang kita mahukan dalam kehidupan maka hadirnya kita didunia ini mempunyai maksud dan tujuan uttuk membuat sesuatu dan menginginkan manfaat dari apa yang kita buat iaitu syurga yang kekal abadi
Mudah-mudahan Allah menerima segala apa yang kita lakukan sebagai satu amal ibadat dalam menjalani hidup sebagai seorang muslim dulu kini dan selamanya.
Amin Ya Rabbal Alamin. Kita amalkan dan sebarkan kepada orang lain supaya kita semua mendapat manfaatnya, insyaallah.
Moga yang dicari yang sebenar adalah hidup erti kehidupan!
shakshaf : Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

This post was written by

shakirshafiee – who has written posts on shakirshafiee™.
MENULIS ini hanya untuk menarik minat dan mahu untuk membaca dan memahami apa sahaja yang ditulis dan dibaca. supaya apa yang ditulis dan dibaca itu dapat diterjemahkan dalam kehidupan seharian. Selamat membaca

Email

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



coded by nessus

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

8 Responses



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>